Monday, August 31, 2009

Harga Minyak Ron 95 dan Ron 97 Naik Lagi?

Salam, harga baru minyak akan berkuatkuasa selepas tengah malam ini. Kenaikan harga minyak ini sudah dijangkakan sebelum ini lagi, iaitu pada awal bulan september.

Bagi aku, tiada masalah besar dengan kenaikan harga minyak kali ini. Sebab harga yang ditawarkan untuk Ron95 sama dengan harga yang lama untuk Ron97. Aku harap, rakyat tidak melakukan pembelian yang panik kerana boleh menyusahkan orang lain…

Senarai harga baru minyak:

Ron 95/liter

Dulu - Rm1.75

Sekarang - Rm1.80

Ron 97/liter

Dulu - Rm1.80

Sekarang - Rm2.00


Ya…tinggal beberapa jam sahaja lagi, rakyat Malaysia bakal menerima satu tindakan kerajaan yang menaikkan harga minyak untuk jenis RON 97 kepada RM2 bermula 1 September 2009 manakala RON 95 pula dijual pada harga RM1.75 seliter bagi menggantikan RON92. Pastinya ramai yang sudah mengetahui berita kenaikan harga minyak ini. RON, istilah dipanggil juga sebagai Reasearch Octane Number, dalam bahasa mudahnya nilai ukuran untuk “fuel knocking resistance” dalam “enjin pembakaran dalam” atau ICE.

Harga minyak RON95 akan diperkenalkan pada 1 September ini. Untuk minyak jenis ini RON 95 aku pun tak pasti macammana prestasinya. Kita tunggu keputusan prestasinya. Menurut sumber yang Beritasemasa.com perolehi dari kakitangan yang bekerja dengan Petronas tidak bermakna prestasi kenderaan anda akan menjadi semakin laju tetapi yang berbezanya daripada segi pelepasan gas dari ekzos yang lebih bersih dibandingkan dengan minyak RON 92. Satu sebabnya lagi, Malaysia nak tetapkan standard baru untuk pelepasan dari ekzos kereta. Jikalau sebelum nie STD EURO 2, sekarang ini nak naik jadi STD Euro 3. Bermakna kualiti untuk setiap perlepasan kandungan sulfur yang keluar kat ekzos makin kurang. Plumbum pun terus tiada. Minyak jenis RON 95 ini dihasilkan oleh Petronas dan dijual di stesen minyak yang lain seperti Shell, Caltex dan lain-lain lagi.

Lagi tinggi RON = Lagi lambat meletup = Lagi Kurang ‘Knocking’ = Lagi Selamat Enjin
Untuk Enjin –> RON tinggi = Advance lagi banyak (untuk tingkat performance enjin)

Apa beza Minyak jenis RON 95 dan RON 97?

Semakin tinggi satu-satu RON tersebut, makin mudah fuel tersebut terbakar secara sendiri. RON bagi diesel lagi tinggi dr petrol RON97, sebab itu engine diesel tidak memerlukan memerlukan spark plug untuk tujuan pembakaran. Cukup hanya dengan compression dan increase in temperature dan “bang’, terjadilah pembakaran.

No comments:

Post a Comment