Monday, November 2, 2009

Metode Pengambilan Ilmu Tajwid

Ilmu tajwid dengan beragam dan beraneka istilah yang ada di dalamnya secara teorinya ditulis bukan di masa Rasulullah SAW. Di masa Rasulullah SAW masih hidup, tiap orang Arab sudah tahu bagaimana cara membaca atau melafazkan Al-Qur'an dengan baik dan betul. Bahkan sekalipun orang itu belum memeluk agama Islam. Sebab Al-Qur'an memang diturunkan kepada mereka dan dalam bahasa mereka, meskipun isinya untuk seluruh manusia sedunia. Maka di masa Rasulullah SAW memang tidak diperlukan ilmu tajwid.
Ketika agama Islam melebarkan sayap ke seluruh dunia, lalu orang-orang bukan Arab memeluk Islam beramai-ramai, maka timbul masalah dalam membaca Al-Quran. Lidah mereka sukar sekali mengucapkan huruf-huruf yang ada di dalam Al-Quran. Misalnya huruf 'dhad' yang ternyata tidak pernah ada di dalam semua bahasa manusia. Sehingga bahasa Arab dikenal juga dengan sebutan bahasa 'dhad'.

Maka diperlukan sebuah disiplin ilmu tersendiri tentang bagaimana cara membaca Al-Qur'an yang baik dan betul, sesuai dengan makhraj huruf dan sifat-sifatnya. Juga bagaimana cara melafazkannya, membacanya dari mushaf dan seumpamanya. Sebab di masa Rasulullah SAW mushaf yang ada masih terlalu sederhana tulisannya. Kalau bukan kerana orang Arab, mustahil ada yang boleh membacanya. Ilmu itu dinamakan ilmu tajwid yang berfungsi menjelaskan bagaimana cara untuk membaca dan membaguskan bacaan Al-Qur'an.

Dalam sejarah Islam, Abul Aswad Ad-Du'ali merupakan orang yang berjasa dalam membuat harakat (tanda baris) pada mushaf Al-Quran. Beliau juga membuat tanda-tanda berhenti dalam membacanya (waqaf). Beliau termasuk dalam jajaran tabi'in, yaitu selapis generasi setelah sahabat Rasulullah. Disebut-sebut bahwa beliau melakukannya atas perintah dari Ali bin Abi Thalib. Setelah itu, para ulama dari berbagai penjuru negeri Islam mulai berlumba-lumba menyempurnakan apa yang telah beliau rintis. Sehingga akhirnya ilmu tajwid menjadi semakin lengkap hingga sekarang ini.

Ilmu tajwid boleh dibezakan berdasarkan praktikal mahu pun teorinya. Yang dimaksudkan dengan seorang menguasai ilmu tajwid secara praktikal ialah apabila seseorang mampu membaca Al-Qur'an dengan betul sesuai dengan makharijul huruf dan aturan-aturannya. Sedangkan yang dimaksud dengan menguasai ilmu tajwid secara teori adalah mengetahui hukum-hukum tajwid lengkap dengan istilah-istilahnya.

Antara keduanya boleh dikuasai secara terpisah atau bersatu. Misalnya, ada orang yang boleh membaca Al-Qur'an dengan betul dan sesuai dengan kaedah-kaedah ilmu tajwid sekalipun tidak boleh menerangkan istilah-istilah hukum bacaan tersebut. Dan sebaliknya, boleh jadi ada orang yang secara teorinya faham dan mahir semua aturan teori cara membaca Al-Qur'an, tapi apabila membacanya, bacaannya terpesong dari tuntutan ilmu tajwid yang sebenarnya.

Firman Allah yang bermaksud:
Dan bacalah Al Qur'an itu dengan tartil. (Al-Muzzammil : 4)

Sebagai seorang muslim, maka kewajiban kita adalah membaca Al-Qur'an sebagaimana dibacakan oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullah SAW. Apa yang kita dengar itulah yang harus diikuti dan dibaca. Bermula dari bagaimana bentuk tulisannya atau apa nama hukumnya. Karena tulisan dan istilah hukum bacaannya adalah sesuatu yang datang kemudian.

Kesimpulannya, metode tajwid adalah suatu ilmu yang diwarisi secara turun temurun secara mulut ke mulut, bermula dari Rasulullah SAW yang menerima bacaannya dari Malaikat Jibril a.s. Kemudian Rasulullah SAW mewariskan pembacaannya tersebut kepada para sahabat. Kemudian dari merekalah Al Quran dan tajwid itu diwarisi secara musyafahah (mulut ke mulut) serta terpelihara keaslian dan ketepatan bacaannya sampai kepada kita hingga ke hari ini.

No comments:

Post a Comment